Direkt till innehållet

Sussaregionerna skickar in kompletteringar till Konkurrensverket

Konkurrensverket har inlett en utredning mot de nio regioner som gjort en gemensam upphandling av ett nytt vårdinformationsstöd. Frågeställningen handlar om ifall ett tilläggsavtal är förenligt med reglerna i LOU (Lagen om offentlig upphandling).

I det preliminära beskedet gör Konkurrensverket en annan bedömning än regionerna. Något som kan komma att innebära en upphandlingsskadeavgift. Under denna vecka skickas regionernas svar in till verket.

– Vi kvarstår i vår bedömning att vi följt lagen om offentlig upphandling, men det är bra att frågan prövas, eftersom det är komplexa frågor där det inte finns prejudikat i alla delar, säger Patrik Dahlqvist Jönsson, ordförande för sussaregionernas samarbete.

Det som händer nu är att samtliga regioner i samarbetet skickar in sina svar till Konkurrensverket. Verket återkommer med beslut om ifall verket ska ansöka hos förvaltningsrätten om upphandlingsskadeavgift eller inte. Svaren skulle från början skickas in den 24 november. På grund av det omfattande arbete som behövde göras, bedömde regionerna, med hjälp av jurister att mer tid behövdes för att besvara frågorna. Svar skickades därför in den 30 november.

– De viktigaste punkterna som regionerna för fram handlar om den komplexitet som vårdstödsinförandet innebär tillsammans med de omständigheter som pandemin och kriget i Ukraina inneburit under tiden arbetet pågått, berättar Patrik Dahlqvist Jönsson.

I svaret skriver regionerna att det finns missförstånd kopplat till hur samverkan mellan regionerna ser ut, kring olika begrepp och avtalsspecifikationer. Om det blir aktuellt med upphandlingsskadeavgift menar också de samverkande regionerna att denna, så som upphandlingen ser ut, bör delas mellan regionerna, istället för att kravet ställs på varje region enskilt.Konkurrensverkets utredning innebär ingen ytterligare försening av införandet av Cosmic, det nya vårdinformationsstödet, i regionerna.

Fakta Sussa och nytt vårdinformationssystem
Sussa samverkan är ett unikt, svenskt samarbete mellan *nio regioner som i dag samverkar kring mer än det gemensamma vårdinformationsstödet. Den övergripande idén är att samverka för att uppnå målen i nationell vision för e-hälsa 2025. I dag är cirka 450 regionala medarbetare engagerade i olika uppdrag, projekt och initiativ inom SUSSA samverkan. För närvarande ligger störst fokus på det gemensamma arbetet med att utveckla och införa ett nytt vårdinformationsstöd, Cosmic, vilket ska ersätta regionernas nuvarande journalsystem under 2024. Samverkansformen kommer att fortsätta i åtminstone 20 år till. Samarbetet kommer främst att handla om förvaltning och vidareutveckling av det gemensamma vårdinformationsstödet.
* De nio ingående regionerna är Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Halland, Norrbotten, Sörmland, Västerbotten, Västernorrland och Örebro län.

Det nya vårdinformationsstödet är en helhetslösning som ska:

• förenkla, underlätta och effektivisera dokumentation för medarbetarna i vården.
  • stödja vårdadministration, produktionsplanering, standardiserade vårdprocesser, kunskapsstöd och informationsutbyte.
  • innehålla EN sammanhållen och integrerad journal.
  • göra patienten mer delaktig i sin vård, med säker tillgång till relevant information.
  • utgöra en bas för verksamhetsutveckling och ett underlag, av hög kvalitet, för forskning och innovation.

Publicerad: 2023-12-01

Senast ändrad: