Status kring införandet av Cosmic i Region Halland

Ett stort arbete pågår inom Region Halland med att planera för och genomföra olika aktiviteter för att byta vårdinformationsstöd framöver.

Sedan det i slutet av 2023 stod klart att tidplanen för införandet av Cosmic behövde skjutas på för de nio regioner som ingår i Sussa-samarbetet, har ett intensivt arbete gjorts för att, gemensamt med leverantören Cambio, hitta en ny tidplan för införande. Förseningen rörde i första hand Region Norrbotten, Region Västerbotten och Region Örebro län, som var först på tur för införande av det nya vårdinformationsstödet.

Nu finns en ny övergripande planering, där första region ska kunna införa nya vårdinformationsstödet så snart som möjligt efter sommaren 2024 och den sista regionen i slutet av första kvartalet 2025. Nästa steg är att detaljera tidplanen för varje region, där fler detaljer ska kunna vara klara under februari.

För Region Halland innebär den nya överenskomna tidsplanen sannolikt en förskjutning av införandet till mars 2025. Men innan detaljplaneringen är satt för alla regioner kan vi inte säga en exakt tid, kommenterar IT- och digitaliseringsdirektör Måns Arnrup. Aktiviteterna fortsätter för att förbereda vårt införande, men förutsättningarna i och med förskjutningen är något förändrade. Vi gör nu så snabbt det är möjligt vår analys kring eventuell påverkan på planerade aktiviteter.

Publicerad: 2024-01-16