Region Västerbotten flyttar fram införandet av Cosmic

Region Västerbotten har beslutat att senarelägga tidpunkten för driftstart av vårdinformationssystemet Cosmic i Region Västerbotten, från mitten av oktober 2024 till i april 2025. Bakgrunden till beslutet är i huvudsak brister i leveranser som ger en osäkerhet kring kvalitet och tidplan för testning.

En driftsättning innehåller en rad olika leveranser som behöver testas och kvalitetssäkras enligt ett fastlagt testförfarande. Region Västerbotten har analyserat läget och status i relation till en driftstart vecka 42.

-På grund av sena leveranser och brister i underlag från leverantören Cambio är det för kort tid att hinna förbereda och genomföra ett kvalitetssäkrat och kontrollerat införande fram till vecka 42. Det är ett komplext system vi har beställt vilket påverkar våra beställningar. Vi är tre regioner som ligger först men har olika förutsättningar och behov och det här är vår bedömning utifrån våra förutsättningar, säger regiondirektör Tommy Svensson.

Utöver detta bedömer Region Västerbotten risken för produktionsbortfall i hälso- och sjukvården som hög över en längre tid, vilket påverkar tillgängligheten negativt i ett redan kritiskt läge.

– Vi har kommit långt i Västerbotten med digitalisering av olika delar i nuvarande system. Tyvärr är det för många risker med att starta upp det nya vårdinformationssystemet vecka 42. Vi fortsätter planera för ett införande mot det nya målet april 2025 som innebär att vi kan höja nivån ytterligare och skapa bättre möjligheter när vi går drift för användare och invånare, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson.

Region Hallands planerade införande av Cosmic vecka 13 2025 påverkas inte i dagsläget.

Publicerad: 2024-04-23