Mattias tar oss in i 2020-talet med Cosmic

”VAS är en kvarleva från 80-talet, Cosmic är ett modernt datasystem som tar oss in i 2020-talet” säger Mattias Liljeqvist, sakkunnig Cosmic inom Psykiatrin och psykiatrisjuksköterska på PIVA, Psykiatrins intensivvårdsavdelning i Halmstad. Mattias ger ett tydligt exempel på vad vi kan förvänta oss med det nya journalsystemet jämfört med dagens system: ”I Cosmic kan man högerklicka med musen var man vill och få ett menyval precis som man förväntar sig i ett modernt dataprogram, det är jättestor skillnad mot VAS”.

Som sakkunnig hjälper Mattias Liljeqvist Psykiatrins införandeteam och visar införandestöden Cosmic så att de får en kontext och lär sig hur det är tänkt att fungera till införandet. Mattias har arbetat med Cosmic och FVIS (Framtidens vårdinformationsstöd) för Psykiatrin sedan 2020 och varit involverad i många olika delar på både regional och nationell nivå (de nio Sussa-regionerna som samverkar om Cosmic).

”Det är en utmaning med nio regioner som jobbar olika och samtidigt spännande att man tänker så lika men använder olika metoder” säger Mattias.

Som sakkunnig har Mattias bland annat varit deltagare i den så kallad arbetsströmmen för psykisk hälsa, gjort acceptanstester, jobbat med Cosmics koncept för surfplattor och stora skärmar Nova, skapat mallar för läkemedel och varit psykiatrins representant i delprojektet Verksamhetsanalys och lösning. På PIVA har han varit sedan 2019 och inom Psykiatrin i Halland sedan 2009.

För medarbetare inom Psykiatrin blir den allra största skillnaden med det nya journalsystemet en aktivitetshanterare med moment som rör tvångsvården där Cosmic håller koll på lagrummet (det juridiska) och i journalsystemet automatiskt öppnar upp de alternativ som lagen kräver och tillåter för den inloggade medarbetaren.

”Cosmic är bättre på att servera information än vad VAS är och man jobbar på ett smidigare sätt” avslutar Mattias.

Se film hur Cosmic funkar, lyssna på poddar och läs mer om Cosmic och införandet av vårt nya journalsystem här: FVIS – Framtidens vårdinformationsstöd – (regionhalland.se)

Publicerad: 2023-11-30