Anna ser fram emot att stödja resan mot Cosmic

Anna ser fram emot att stödja resan mot Cosmic Anna Karlsson är digital samordnare på urologikliniken på Hallands sjukhus och nu utsedd av kliniken att bli deras införandestöd.

– Jag ser fram emot att göra resan mot Cosmic tillsammans med kliniken och övriga införandestöd, säger Anna. Det är ett stort förtroende jag fått och det känns som att vi är i starten av en resa; det är en känslomässig berg- och dalbana.

På alla Region Hallands vårdförvaltningar finns nu införandeteam* för att stödja införandet av Cosmic. Teamen består av införandestöd, enhetsstöd, chefer och andra nyckelpersoner som kliniken väljer. Som införandestöd arbetar Anna på kliniknivå.

På varje arbetsplats stöttar sedan enhetsstöd. Till grund ligger en checklista med konkreta aktiviteter, som sjukhuset varje månad får från det regionala FVIS-programmet.

– Införandet av Cosmic är en förändring, en process där vi som införandestöd går före, säger Anna, som uppskattar att hon kommer att lägga mer tid som införandestöd ju närmare införandet av Cosmic kommer.

Arbetet går nu in i den så kallade förberedelsefasen och blir mer konkret. På Hallands sjukhus finns en projektorganisation för samordning och stöd, och i projektledningen arbetar bland andra Catarina Jagerstål och Peter Nemeczek.

– Det är mycket arbete med att förbereda införandet och det är en stor utmaning för vården att hinna med allt detta i den löpande verksamheten. Här hoppas vi att vi i projektet tillsammans med införandeteamen blir ett bra stöd, både för alla förberedelser och för att skapa delaktighet i förändringen, säger Catarina.

– I Hallands sjukhus projekt arbetar vi också nära det regionala programmet och tillsammans med kollegor i de andra vårdförvaltningarna, för en bra helhet för både patienter och medarbetare, säger Peter.

*För att stödja införandet av Cosmic på Hallands sjukhus har varje verksamhet på kliniknivå ett införandeteam. Det består av införandestöd, enhetsstöd, chefer och andra nyckelpersoner som kliniken väljer.

Införandestöden koordinerar och utför aktiviteter på kliniken, bland annat utifrån den checklista med konkreta aktiviteter för förberedelser inför Cosmic, som nu kommer varje månad.

Enhetsstöden utför aktiviteter på olika arbetsplatser, som avdelningar och mottagningar.

Publicerad: 2023-10-23