Anna-Lena är en av 18 som blir utbildare i Cosmic

”Superspännande!” säger Anna-Lena Helgesson, medicinsk sekreterare och en av de 18 medarbetarna som ska utbildas i det nya journalsystemet Cosmic. ”Jag vill bara in i det nya systemet och grotta ner mig lite”.

Anna-Lena Helgesson jobbar för barnhabiliteringen Falkenberg och vuxenhabiliteringen Falkenberg/Varberg och har jobbat i Region Halland i 10 år som medicinsk sekreterare och har även erfarenhet från vårdcentral och sjukhus.

– Jag har bara jobbat i VAS men det är inte speciellt användarvänligt. Cosmic känns mer intuitivt och logiskt, klickar jag på ett ställe kommer jag dit jag vill.”

Arton förväntansfulla Cosmic-utbildare från hela Region Halland samlades i Halmstad tisdagen 19/9 för att påbörja sin nio veckor långa utbildning för att bli utbildare i det nya journalsystemet Cosmic. Under drygt två månader är det klassrumsutbildning på plats i Halmstad under ledning av leverantören Cambio. De 18 utbildarna kommer sedan bli ansvariga att leda fortsatta utbildningsinsatser i Region Halland för att samtliga medarbetare slutligen ska kunna arbeta i det nya journalsystemet Cosmic när det införs i slutet av 2024.

Under februari 2024 genomförs utbildning av utbildningsstöd och senare under våren kommer utbildare och utbildningsstöd gemensamt utbilda flera införanderoller som kommer ha olika funktioner i samband med införandet av Cosmic.

Under våren 2024 börjar de digitala utbildningarna, så kallade e-learning, för medarbetare som ska använda Cosmic och under hösten är det klassrumsutbildning för alla medarbetare.

Utbildningen av utbildare i Cosmic är en aktivitet inom ett av många delprojekt i arbetet med att lansera och etablera framtidens vårdinformationsstöd, FVIS, där Viktor Carlefred är delprojektledare. Till sin hjälp har han också FVIS-samordnarna Boel Göransson och Kajsa Sellén samt en utbildningskoordinator från respektive vårdförvaltning, Charlotta Björling, Helen Lindgren, Maria Ahxner, Maria Bäckström och Peter Fredriksson.

Många medarbetare visade sitt intresse av att bli utbildare och totalt skickade 180 personer in sin intresseanmälan.

Läs mer om resan mot Cosmic på hemsidan här: FVIS.regionhalland.se

Kontaktperson: Viktor Carlefred

Utbildare (i bokstavsordning). Maja Bengtsson, Christina Ederberg, Johanna Eltes, Jellian Engdahl Sibi, Anna-Lena Helgesson, Petra Hollsten, Anette Jernberg, Anna Johansson, Pi Lindström, Klara Marklinder, Roger Molander, Agneta Nordström, Magdalena Olausson, Helen Olsson, Katarina Rudolfsson, Åsa Rybäck, Kristina Tegberg, Carina Wiberg.

Publicerad: 2023-09-20