Ny status kring införandet av Cosmic i Region Halland

Arbetet med en ny, förskjuten, tidplan för införandet av Cosmic fortsätter. Nu har de nio regionerna som ingår i Sussa-samarbetet tillsammans med leverantören Cambio kommit överens om ordning och ny tidplan för att införa Cosmic. Liksom i den första planen för införande, ligger Region Halland som nionde och sista region att införa Cosmic i den nya planen.

Som tidigare kommunicerats är den nya övergripande planeringen att den första regionen ska kunna införa det nya vårdinformationsstödet under hösten 2024 och den sista regionen i slutet av första kvartalet 2025. Enligt nuvarande planering är Region Halland sista region ut med planerat införande i slutet av mars 2025.

Mer information kommer om vad detta innebär för de roller som lånats ut av verksamheten till FVIS-programmet och för kommande utbildning till slutanvändare. Men utbildningsaktiviteter i närtid, som utbildning till systemförvaltning, utbildningsstöd och stödfunktioner kvarstår enligt tidigare tidplan. Parallellt med det fortsätter Sussa styrgrupp, tillsammans med Cambio, arbetet att utveckla Cosmic utifrån den kravspecifikation som de nio regionerna gemensamt tagit fram.

Bakgrund:

Sussa samverkan är ett samarbete mellan nio regioner i syfte att ta fram ett gemensamt vårdinformationsstöd. Det nya vårdinformationsstödet Cosmic kommer att vara grundläggande stöd för vårddokumentation, vårdadministration och läkemedel, stöd för operationsplanering, anestesi/intensivvård, obstetrik, cytostatika samt drifttjänst, support och underhåll.

Sedan det i slutet av 2023 stod klart att tidplanen för införandet av Cosmic behövde skjutas på för de nio regioner som ingår i Sussa-samarbetet, har ett intensivt arbete gjorts för att, gemensamt med leverantören Cambio, hitta en ny tidplan för införande. Förseningen rörde i första hand Region Norrbotten, Region Västerbotten och Region Örebro län, som var först på tur för införande av det nya vårdinformationsstödet. Orsak till förseningen är att utvecklingsarbetet har tagit längre tid än beräknat. För att kvalitetssäkra ett gott resultat vid införandet valde Sussa styrgrupp därför att flytta fram införandetidpunkten.

Publicerad: 2024-01-29