Nu utbildas stödfunktioner inför Cosmicinförandet

Karin Lindberg och Ulrika Uvesten är två av deltagarna som gått utbildningen för stödfunktioner inför Cosmicinförandet.

Ulrika Uvesten är samordnare på Vårdcentralen Håsten i Varberg och en av ca 450 medarbetare som utbildas i att få en stödroll när det nya journalsystemet Cosmic ska införas.
-Som enhetsstöd ska jag stötta mina kollegor på vårdcentralen och vara lite av en expert på systemet, säger Ulrika Uvesten som är medicinsk sekreterare i botten och har jobbat 20 år i Region Halland. Enhetsstödet ska också medverka i olika tester samt utföra uppgifter för vårdcentralen i förberedelsearbetet inför uppstarten av Cosmic, till exempel inventera olika behov men också se över och rensa dokumentationen i VAS.Ulrika Uvesten och de andra stödfunktionerna har fått sin utbildning i Cosmic under fem dagar då de suttit i skolbänken.
-Utbildningen har varit bra men det har varit mycket att ta in. Vi har gått igenom patientens hela flöde genom vården och lärt oss hur vi använder de olika fönstren man jobbar i i Cosmic. Utbildarna har varit väldigt bra och pedagogiska och vi har haft kul i klassrummet.
Ulrika och hennes kollegor på Vårdcentralen Håsten är positiva till Cosmic och att få ett nytt system.
-Förhoppningsvis kommer det bli bättre, det kan inte bli sämre har vi kommit överens om, avslutar Ulrika Uvesten.

Karin Lindberg
Karin Lindberg är avdelningschef för Resurscentrum för kommunikation Dako och verksamhetsutvecklare för verksamheterna inom Kommunikation (Syncentralen, Hörselhabiliteringen, Hörselmottagningen, Tolkcentralen och Dako), har varit i Region Halland sedan 2008 och en av två införandestöd inom Kommunikation som utbildas i att få en stödroll när det nya journalsystemet Cosmic ska införas.
-Utbildningen var mycket givande, plötsligt blev det verkligt med Cosmic. Det var roligt att själv få gå in i systemet, att få klicka runt och hitta till de olika vyerna. Innan och under e-learningen var det mer ogreppbart och diffust, säger Karin Lindberg. Extra roligt är det med riktigt bra funktioner som vi kommer ha stor nytta av, som t ex alla olika översikter, som jag tror kommer vara väldigt användbara.
-Överlag är Cosmic ett logiskt system med tydliga symboler, man högerklickar för att komma vidare, man kan kopiera, klippa ut och klistra in, och man kan oftast räkna ut vad man ska göra i nästa steg, säger Karin Lindberg. Cosmic är ett mycket mer sammanhållet system än VAS är. Att patientens väg är i centrum är väldigt tydligt samtidigt som jag som medarbetare får överblick och en helhetsbild.
Som införandestöd är Karin Lindberg en pusselbit i det stora införandet och har som uppgift att koordinera arbetet bland enhetsstöden för verksamheterna inom Kommunikation och tillsammans med dem utföraarbetsuppgifter, checklistor och aktiviteter som att till exempel förbereda arbetssätt och rutiner.
-Nu har vi möjlighet att se över våra arbetssätt. Det är väldigt kul att få vara en del av detta gigantiska projektet vi gör tillsammans och det var roligt att träffa alla från olika förvaltningar som samlades under utbildningen, säger Karin Lindberg. Utbildarna var också väldigt pedagogiska och jätteduktiga!

Publicerad: 2024-05-17